Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind zet om met je te praten, kan dat spannend zijn. Maar eigenlijk is het voor jouw gezondheid, dus dat is positief. Zo'n gesprek kan immers leiden tot advies voor een behandeling en/of veranderingen in levensstijl. Maar wat maakt nu een goed gesprek waar je echt iets aan hebt?
Dr. Wanda de Kanter en Dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben onderzocht hoe gesprekken tussen zorgverleners en patiënten het beste gevoerd kunnen worden. Hoe kunnen zorgverleners advies geven zonder betweterig over te komen? Als patiënt wil je immers geen belerend of betuttelend gesprek, maar juist een respectvol en gelijkwaardig gesprek. Het is ook goed om kritisch te kijken naar hoe je behandeld wilt worden door je zorgverleners.
In een video in een tandartspraktijk laten Wanda de Kanter en Pauline Dekker een rollenspel zien voor tandartsen en mondhygiënisten. Ze tonen twee gesprekken: een humoristische versie van hoe het niet moet en een voorbeeld van een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze laten zien hoe zorgverleners patiënten kunnen helpen bij het ontwikkelen van gezonder gedrag zonder belerend te zijn. Het onderwerp van de video is stoppen met roken, wat ook interessant is voor patiënten. Je kunt de video bekijken
hier.